Uncategorized

درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms) +(معایب و مزایا)

در روش تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر (rtms)، سلول‌های عصبی مغز بوسیله پالس‌های مغناطیسی تحریک می‌شود. درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)، به اینصورت است که پالس‌های مغناطیسی به تحریک نواحی‌ای که تنظیم خلق و خو را بر عهده دارند، می‌پردازند و از این طریق افسردگی را بهبود می‌بخشند.  درصد موفقیت بالای درمان افسردگی مزمن با RTMS آن را به یک روش محبوب برای بهبود اختلالات روان تبدیل کرده است. البته لازم است بگوییم که TMS تکراری معمولا زمانی استفاده می‌شود که سایر درمان‌های افسردگی موثر نبوده باشند.

در این مطلب قصد داریم تا در مورد صفر تا صد کاربرد RTMS در درمان افسردگی صحبت کنیم. اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان مبتلا به افسردگی هستید، این مقاله برای شما است.

درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms) چگونه انجام میشود؟

قبل از انجام آر تی ام اس، در مجهزترین مرکز RTMS در تهران ، یک سری معاینه فیزیکی و آزمایشات اولیه روی فرد انجام می‌شود تا متخصصین متوجه شوند استفاده از rtms برای بیمار مقدور است یا خیر.

از آنجایی روش آر تی ام اس، یک درمان غیرتهاجمی است، نیاز به دارو و بیهوشی ندارد و بیمار بعد از آن نیز می‌تواند به کارهای روزانه بپردازد. فقط یادتان باشد که برای درمان انواع افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز(آر تی ام اس)، حتما به مراکز RTMS مراجعه کنید.

مراحل انجام rtms  و درمان افسردگی در بهترین کلینیک روانپزشکی در تهران یعنی ونک کلینیک به شرح زیر است:

  1. ابتدا به اتاق rtms می‌روید و روی صندلی می‌نشینید. سپس 2 عدد محافظ گوش به شما داده می‌شود.
  2. یک سیم پیچ مغناطیسی روی ناحیه موردنظر مغز(مربوط به افسردگی) قرار می‌گیرد و بوسیله آن پالس‌های مغناطیسی فرستاده خواهد شد. قطع و وصل میدان مغناطیسی موجب تحریک آن ناحیه می‌گردد. برخی افراد ممکن ست احساس ضربه زدن روی سر خود داشته باشند.
  3. این نوع تحریک حدود 20 الی 30 دقیقه ادامه خواهد داشت. بیمار باید در طول درمان بی حرکت بماند.
  4. بعد از اتمام فرایند مذکور بیمار نیاز به ریکاوری ندارد و می‌تواند به کارهای روزانه خود برسد.

تاثیر آر تی ام اس RTMS بر افسردگی

همانطور که گفتیم در طول جلسه درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)، یک سیم پیچ الکترومغناطیسی روی پوست سر قرار می‌گیرد. این سیم پیچ پالس‌های مغناطیسی را به سلول‌های عصبی مغز که مسئول کنترل خلق و خو و افسردگی هستند، ارسال کرده و آن‌ها را تحریک می‌کند.

در واقع  تاثیر آر تی ام اس RTMS بر افسردگی به اینصورت است که میدان مغناطیسی موجب افزایش فعالیت و تحریک نواحی از مغز که در طول افسردگی فعالیت‌شان کاهش یافته است، می‌شود. این تحریک بر نحوه عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد، علائم افسردگی را کاهش می‌دهد و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

مزایای درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)

فواید درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)، خیلی بیشتر از معایب آن است. در این بخش به بررسی فواید روش آر تی ام اس می‌پردازیم:

مزایای درمان افسردگی با دستگاه RTMS

  • اثربخشی بالا

درصد موفقیت، این روش بسیار بالاست. به همین دلیل اگر سایر روش‌های درمانی جواب ندهند، درمان انواع افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز(آر تی ام اس) انجام می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *